Művészetoktatás

A Szilágyi Táncegyüttes 1972-ben alakult. 2005. aug. 31-ig a Szilágyi Erzsébet Keresztény Általános Iskola keretein belül szakköri formában működtünk. 2005. szept. 1-jétől alapfokú művészetoktatási intézményként folytatjuk tevékenységünket. A minősítési eljárásban kiválóra minősítést kaptunk. Működésünket a Szilágyi Táncegyüttes Alapítvány is segíti.

Fennállásunk szinte első évétől fogva a megye vezető gyermek táncegyüttesei közé tartozunk. A városi és megyei szinten rendezett versenyeken mindig az élen végzünk, Arany I. fokozattal rendelkezünk. A városi, megyei és regionális szinten rendezett versenyeken mindig az élen végzünk, Arany I. fokozattal, Kiemelt arany minősítéssel rendelkezünk. Az együttes munkáját a városi önkormányzat Pro Meritis- és Pro Civitate-díjjal, Veszprém megye pedig Pro Comitatu-díjjal ismerte el. Rendszeres szereplői vagyunk a városi és megyei rendezvényeknek, kulturális programoknak (pl. városi karácsonyi műsor, Gizella napok, színházi, önkormányzati, iskolai, civil rendezvények), fesztiváloknak, de országos szintű eredményeink is vannak, mint gyermek szólótáncos díjak és országos gyermek néptánc fesztivál különdíj, valamint az Országos Gyermek Néptánc Antológián való szereplés. Műsorunkat több alkalommal külföldön is bemutattuk. Jártunk Ausztriában, Belgiumban, Csehországban, Finnországban, Németországban, Romániában, Szerbiában és Szlovéniában. A magyar nyelvterület néptáncai, népdalai mellett megismerkednek a gyerekek a népi játékokkal, népszokásokkal, de nemzetiségi, sőt történelmi táncokat is tanulnak. Évente 30-40 fellépésünk és egyéb programunk van. Együttesünk minden évben több önálló gálaműsorral mutatkozik be közönségének.
A néptánc oktatása iránti igény növekedését mutatja, hogy a tanulóink létszáma rekordot ért el ebben az esztendőben. A Báthory Általános Iskolában működő telephelyünkkel együtt 330 néptáncos tanulónk van idén, amely 2 néptánccsoportot alkot: Szilágyi Táncegyüttes, Báthory Banda.

Csoportjaink

Az alapfokú művészeti iskolában a következő évfolyamok indultak a 2018/2019. tanévben:

a művészeti iskola csoportjai:

  • előképző 1. évfolyam (Szilágyi, Báthory)
  • előképző 2. évfolyam (Szilágyi, Báthory)
  • alapfok 1. évfolyam (Szilágyi, Báthory)
  • alapfok 2. évfolyam (Szilágyi, Báthory)
  • alapfok 3-4-5. évfolyam (Báthory)
  • alapfok 3. évfolyam (Szilágyi)
  • alapfok 4. évfolyam (Szilágyi)
  • alapfok 6., továbbképző 7. (Szilágyi)
  • továbbképző 7-8. évfolyam (Szilágyi)

Tantárgyak

népi játék, néptánc, népi ének/népzenei ismeretek, folklórismeret, tánctörténet

Tanárok, munkatársak:

  • Nagy Marianna néptánc pedagógus mester, művészeti intézményegység-vezető
  • Hajdu Viktória néptánc pedagógus, művészeti intézményegység-vezető helyettes
  • Vastag Richárd néptánc pedagógus
  • Molnárné Tóth Erzsébet tanító, néptáncoktató
  • Kissné Cservenyák Judit énektanár
  • Buknicz Erzsébet: jelmez- és viselettáros
  • Szerencsi Noémi: jelmez- és viselettáros

Nyílt órák

A művészeti iskolában nyílt órák keretében tekinthettek bele a szülők az 1., 2. és 4. osztályos csoportok néptánc óráiba. Képet kaphattak, mi mindent tanultak, mennyit fejlődtek gyermekeik a tanév kezdete óta. Az első osztályosok számára az összerázódás, a magyar népi játékokkal és mozgáskultúrával való ismerkedéssel teltek az első hónapok. A gyerekek bemutatták azokat a játékokat, amelyeket Molnárné Tóth Erzsébet néptánc oktató tanított számukra, valamint Vastag Richárd néptánc pedagógus ritmikai, figyelemfejlesztő, mozgáskoordinációs gyakorlatait, játékait láthattuk, amelyekkel a néptánc alaplépéseit készítik elő. A másodikosok már egy rövidebb játékfűzést, valamint sárközi ugrós etűdöt is bemutattak, amelyekből tanév végére színpadi produkció készül. Ricsi bácsi a néptánc órákba folklórismeretet is belecsempész, így a tanulók azt is tudják, milyen jellegzetességei vannak a tájegységnek, ahonnan a táncok és játékok származnak. A negyedikesek idén két nehéz táncanyaggal ismerkednek. Nagy Marianna néptánc pedagógus irányításával a lányok somogyi üveges táncot gyakorolnak, ami koncentrációt követel, és fejleszti a tartást, az egyensúlyérzéket. Nagy hangsúlyt fektetnek a népdaléneklés technikájára is. Hajdu Péter néptánc pedagógus pedig bodrogközi hatoztatót tanít a fiúknak, melynek ritmikája komoly kihívást jelent. A páros táncok segítik a férfi táncos vezető szerepének elsajátítását, ami ebben a korban még nem könnyű. A gyerekek nagy odaadása és jó hangulata bizonyítja, hogy élvezik a táncot, az éneket. A bemutató órák végén a szülőknek is lehetőségük nyílt belekóstolni a néptánc alaplépéseibe, gyermekeik kezét fogva ropták a kicsikkel együtt.